بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی


عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی ۶۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم تنها پنج هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بازگشته است ،در حالی که هیچ سند رسمی و مکتوب دال بر این موضوع در اختیار نداریم.

عضو هيات امناي سازمان تامين اجتماعي گفت: بدهي دولت به صندوق تامين اجتماعي ۶۰ هزار ميليارد تومان است كه از اين رقم تنها پنج هزار ميليارد تومان به صندوق تامين اجتماعي بازگشته است ،در حالي كه هيچ سند رسمي و مكتوب دال بر اين موضوع در اختيار نداريم.

سيدمحمد ياراحمدياندر نشستي خبري در مجمع عالي نمايندگان كارگري كه به منظور ارائه گزارش از عملكرد گروه كارگري هيات امناي تامين اجتماعي برگزار شده بود،افزود: از عموم جامعه بيمه شدگان، شركاي اجتماعي و نمايندگان كارگران انتظار داريم كه در دوره فعاليت دولت يازدهم و وزارت كار با آسيب شناسي جدي، اشكالات و نواقصي كه پيشتر در تامين اجتماعي بود را برطرف و شرايط پيشرفت و رونق را در سازمان تامين اجتماعي فراهم كنند.
وي با اشاره به موضوع صندوق ‌هاي بازنشستگي خاطر نشان كرد كه مجموع ۱۸سازمان بازنشستگي، بيمه‌اي و درماني در كشور حدود ۹۰ درصد افراد جامعه را تحت پوشش دارد و صندوق تامين اجتماعي با جمعيتي بالغ بر ۳۵ ميليون نفر بزرگترين صندوق بيمه‌اي كشور به شمار مي‌رود. سازمان بيمه سلامت كه در اين جريان جايگزين سازمان خدمات درماني شده بزرگترين مجموعه بيمه درماني كشور است.
به گفته ياراحمديان عمده‌ترين چالشهاي پيش روي صندوق‌هاي تامين اجتماعي عدم وحدت رويه در صندوقها، وجود قوانين متعدد و محدودكننده، دخالتهاي متعدد بيروني در كار صندوقها، عدم تشكيل سازمان بيمه تامين اجتماعي به عنوان متولي قانوني همه صندوق‌ها و تناقض ‌هاي قانوني موجود در نحوه اداره صندو‌قها است.
اين عضو هيات امناي سازمان تامين اجتماعي در ادامه به ارايه گزارشي از عملكرد صندوق تامين اجتماعي پرداخت و اظهار داشت: در ۶ ماه گذشته صندوق تامين اجتماعي در دو نوبت دو هزار ميليارد تومان از دارايي ‌هايش را به جهت تامين حقوق و مزاياي كاركنان خود از دست داده است كه رقم بدهي در پايان سال ۱۳۹۰ بر اساس حسابرسي سازمان بالغ بر ۳۵ هزار ميليارد تومان بوده و سال ۱۳۹۱ با افزايش ۱۰ هزار ميليارد تومان اين رقم به ۴۵ هزار ميليارد تومان و در سال جاري ۱۵ هزار ميليارد تومان به مجموعه اين مبلغ افزوده شده كه در كل بيش از ۶۰ هزار ميليارد تومان ديون و بدهي دولت به صندوق تامين اجتماعي است.
عضو هيات امناي سازمان تامين اجتماعي ادامه داد: در حوزه سرمايه‌گذاري، صندوق‌هاي تامين اجتماعي مشكلات متعددي دارند و هيچگاه اين سرمايه ‌گذاريها با تدبير و برنامه همراه نبوده است.
ياراحمديان درخصوص فعاليت شستا (شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي) اظهار داشت: در حوزه شستا متاسفانه اين مشكلات بيش از پيش بوده به نحوي كه سود سالانه يك شركت پتروشيمي درجه ۲ از كل سود شستا بالاتر است.
وي در ادامه دليل اين امر را تحميل مديران بي تجربه، تحويل شركت ‌هاي زيانده، عدم پيروي از فرآيند انتخاب مناسب مديران و غفلت مديران و كنار آمدن مديران صندوق‌ها با اصحاب قدرت اعم از نمايندگان مجلس و مسوولان ارشد دولتي عنوان كرد.
رييس مجمع عالي نماينده كارگران ايران مجموع سرمايه‌گذاري‌ ها در صندوق بازنشستگي و تامين اجتماعي را بالغ بر ۴۰ هزار ميليارد تومان اعلام كرد.
ياراحمديان با اشاره به واگذاري معادن گل گهر ۱ و ۲ به سازمان تامين اجتماعي، از مسئولان و مديران عالي اجرايي درخواست كرد كه اگر اين انتقال قطعي انجام نشده و مسايلي در نقل و انتقال اين دو معدن به صندوق تامين اجتماعي است، هر چه سريعتر اين موانع را برطرف كنند و با اين كار بخشي از ديون دولت به سازمان تامين اجتماعي تسويه شود.
عضو هيات امناي سازمان تامين اجتماعي ميانگين سود شركت شستا در طول سالهاي گذشته را بين ۱۵ تا ۱۷ درصد اعلام كرد و افزود: اين سود سه تا پنج درصد كمتر از نرخ سود بانكي است كه معتقديم نسبت به قيمت واقعي شستا نيست و قيمت دفتري شستا است.
به گفته وي قيمت دفتري مجموعه شركت ‌هاي شستا ۱۲ تا ۱۵ هزار ميليارد تومان است و بايد بيش از اين سودآوري داشته باشد.
ياراحمديان در ادامه در خصوص وجود برخي مصوبات غيرقانوني سازمان تامين اجتماعي اظهار بي اطلاعي كرد و درباره برخي اخبار منتشره مبني بر استخدام هاي غير قانوني در اين سازمان گفت: جذب هر گونه نيروي جديد اعم از پيماني، قراردادي و ... براساس مصوبه اخير ممنوع بوده و بامجوز هيات امنا نبوده و بنابراين هيات امنا در اين خصوص تخلف قانوني نداشته است. با اين حال اگر در انجام اين استخدامها تخطي شده باشد هيات امناي تامين اجتماعي بايد جوابگو باشد.
عضو هيات امناي سازمان تامين اجتماعي در عين حال از تشكيل كارگروهي به منظور بررسي موضوع استخدام هاي اخير در تامين اجتماعي خبر داد و گفت: پيشنهاد ما در نشست بعدي هيات امنا اين است كه كارگروهي را مامور بررسي اين موضوع خواهيم كرد و اگر در استخدام و به كارگيري اين نيروها تخطي صورت گرفته باشد آن را به طور شفاف و رسمي اعلام خواهيم كرد.
وي در خصوص ديون واقعي سازمان تامين اجتماعي گفت: به تازگي مدير عامل شستا در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه شستا را وادار كرده‌اند ۱۵ ميليارد تومان بابت كسري پرداخت حقوق بازنشستگان تسهيلات بگيرد در حالي كه ما ذخيره پرداختي به بازنشستگان در يك سال آينده را داريم و اگر اين موضوع انجام شده بود، اعلام مي كرديم.
ياراحمديان در پايان با بيان اين‌كه بودجه سال ۱۳۹۲ صندوق تامين اجتماعي را با پنج هزار ميليارد تومان كسري تصويب كرده‌ايم گفت: كل بودجه صندوق از محل دريافت حق بيمه ها ۳۱ هزار ميليارد تومان است و براي جبران كسري قرار است سه هزار ميليارد تومان آن از شستا و دو هزار ميليارد تومان ديگر از محل فروش املاك و مستغلات تامين شود.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



سه شنبه 5 شهريور 1392